سرعت کلاک پردازشگر

مشابه پردازشگر اصلی رایانه ها داشتن سرعت کلاک بیش‌تر برای پردازشگر کارت گرافیک صرفاً به مفهوم عملکرد سریعتر آن نیست.

شاید یک پروسسور ۴۰۰MHz سریعتر از یک پروسسور ۶۰۰MHz در یک سیکل کاری باشد.

از دید یک پروسسور گرافیکی سرعت Render و سرعت clock با تعداد پیکسل‌هایی است که می‌تواند در هر سیکل پردازش نماید.

کارت گرافیکی وانتخاب مناسب آن

ظرفیت حافظه

عبارت از میزان حافظه ای که روی کارت گرافیک صرفاً جهت فعالیتها و کارهای گرافیکی قرار گرفته است.

در حال حاضر تمامی چیپ ها قابلیت قابل استفاده با مقادیر مختلف حافظه هستند. 

میزان حافظه در عملکرد کارت وابستگی به نوع کار گرافیکی که انجام می دهید دارد.

دسترسی پردازشگر کارت گرافیک به حافظه کارت بسیار سریعتر از رم کامپیوتر است.

بنابراین حافظه بیش‌تر بر روی کارت باعث می‌شود که پردازشگر برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز کمتر به حافظه اصلی مراجعه کند و سرعت بالا رود.

پهنای باند حافظه

این خصوصیت سرعتی است که پروسسور گرافیکی می‌تواند با حافظه کارت ارتباط برقرار کند.

یکی از محدودیت ها در کارهای سه بعدی سرعتی است که رایانه می‌تواند اطلاعات را به پردازشگر گرافیک انتقال دهد.

حافظه سریعتر به مفهوم بر طرف کردن این محدودیت است که باعث افزایش سرعت Rendering خواهد شد.

کارت‌های گرافیک در حال حاضر از دو نوع حافظه بهره می برند.

DDR , GDDR3 که نوع GDDR3 سریعتر است و بهتر می‌تواند مانع از مشغول شدن پردازشگر گرافیک شود.

عملکرد کارت هم‌چنین می‌تواند از پهنای باند باس حافظه تاثیر بپذیرد.

یک کارت گرافیک با باس جافظه ۱۲۸ بیت می‌تواند دو برابر یک کارت با باس حافظه ۶۴ بیت اطلاعات را بین حافظه کارت و پروسسور تبادل نماید.

Shader

مدلهای Direct X Shader جزئیات بسیاری را جهت کنترل بر روی آنچه نمایش داده می‌شود برای افراد خواستار توسعه ارائه می دهد.

می‌تواند افکت‌های بسیاری نظیر سایه‌های پیچیده انعکاس نور، ایجاد مه و مانند آن‌ها را بوجود آورد.

سرعت Fill

این خصوصیت به مفهوم سرعتی است که کارت گرافیک می‌تواند یک صفحه را نقاشی کند.

هر سطح در صحنه‌های سه بعدی دارای یک texture (تصاویری هستند که جنس،حالت و بعضی از خواص ماده را به صورت روکش روی سطح یک جسم سه بعدی نمایش می دهند.)می باشد.

در واقع یک رویه سطح می‌تواند توسط خانه‌های یک تصویر ۶۴۰×۴۸۰ پیکسل از تصویر آجرها نمایش داده شود.

هر پیکسل در این صفحه texel خوانده می‌شود و روی هر texel پردازش صورت می‌گیرد تا فاصله و زاویه این نقطه از دیوار را نمایش دهد.

سرعت fill حاصلضرب سرعت کلاک پروسسور و تعداد پیکسل‌هایی است که

می‌تواند در هر سیکل کلاک پردازش شوند تعداد پیکسل‌هایی که می‌توانند در هر سیکل کلاک پردازش شوند.

گوشه‌ها

با وجود این که سرعت Fill اطلاعاتی در خصوص عملیات Rendering چیپ گرافیکی می دهد اما در مورد محاسبات هندسی هیچگونه اطلاعاتی ندارد.

چیپهای گرافیکی نمی‌توانند روی سطوح منحنی کار کنند.

آن‌ها می‌توانند فقط سطوح مسطح را پردازش نمایند.

اما اگر به اندازه کافی سطوح مسطح در اختیار داشته باشند می‌توانند با کنار هم قرار دادن آن‌ها سطحی مشابه منحنی بوجود آورند.

و هر چه تعداد این سطوح مسطح بیش‌تر باشد انحنای سطح حاصل طبیعی تر به نظر می آید البته کار پردازش برای گرافیک هم مشکل تر می‌شود.

در پردازشی که Tessellation خوانده می‌شود تمامی اشیا در یک صحنه سه بعدی به سطوح مثلثی شکل شکسته می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد افزایش این سطوح مثلثی باعث نمایش بهتر اشیا می‌شود یک جسم سه بعدی می‌تواند متشکل از صدها یا هزاران مثلث باشد.

این موضوع همان چیزی است که سازندگان بازیها در زمان طراحی اشیا و شخصیت‌های بازی با آن در گیر هستند.

متاسفانه ATI و NVidia استاندارد‌های متفاوتی را برای بیان میزان قدرت پردازش هندسی استفاده می‌کنند مشخصه چیپ NVidia بر اساس تعداد رئوس در ثانیه است.

در حالیکه مشخصه ATI بر اساس تعداد مثلث در ثانیه است.

با توجه به این که مثلث‌های کنار هم دارای رئوس مشترکی هستند. نمی‌توان به سادگی تعداد مثلث ها را بدست آورد.

Anti-aliasing

Anti-aliasing روشی است که برای حذف دندانه‌هایی که در خطوط مورب یا منحنی ها دیده می‌شود ایجاد شده است.

(برای فهم بهتر موضوع برنامه Paint را باز کنید و یک خط مورب بکشید این دندانه ها به راحتی قابل دیدن هستند)

Anti-aliasing باعث می‌شود تصویر طبیعی تر به نظر بیاید ولی معمولاًً سبب کند شدن کامپیوتر می‌شود

چندین سطح برای Anti-aliasing وجود دارد که برخی بیش از بقیه به سیستم فشار وارد می‌کنند.

RAMADC

RAMADC مخفف عبارت RAM Digital to Analogue Converter می باشد که به معنای مبدل دیجیتال به آنالوگ حافظه RAM می باشد.

RAMADC یک چیپ ست است که صحنه ها را می‌گیرد و به فرمتی مناسب برای برای مانیتور (نمایشگر) تبدیل می‌کند.

پردازشگر گرافیکی تصویر نهایی را خلق می‌کند و RAMADC به عنوان رابط پردازشگر و کابل VGA یا DVI قرار می‌گیرد تا در نهایت تصویر روی مانیتور قرار گیرد.

RAMADC ها دارای سرعتهای متفاوتی هستند (معمولاًً ۳۵۰-۴۰۰ مگاهرتز) و یک کارت گرافیکی ممکن است چندین سرعت داشته باشد.

یک RAMADC سریعتر به معنای آن است که کارت گرافیک قادر است رزولوشن بالاتری را در خروجی پشتیبانی کند.

RAMADC چند تایی به این معناست که کارت گرافیک می‌تواند از چندین نمایشگر به طور هم‌زمان پشتیبانی کند.